Marcare trasee cicloturism

by Mihai Denes 1,102 views0

Breaza este locul ideal pentru iubitorii sportului pe două roți. La ora actuală în Breaza sunt înființate oficial 3 trasee de cicloturism. Acestea au fost proiectate cu sprijinul Asociaţiei „Adevărații VeloPrieteni” (http://www.adevaratiiveloprieteni.ro) și sunt în curs de marcare. Două dintre ele (C2 și C3) au fost inaugurate de către grupuri de cicliști de toate vârstele, cu ocazia evenimentului „Cu bicicleta la Breaza”, pe 3-4 septembrie 2016. Ele sunt acum definitivate și pot fi parcurse și independent, cu biciclete de teren, în ambele sensuri.

 

Traseu de bicicletă C1 – ușor

Gară – str. Gării – str. Republicii – Centrul de Informare Turistică (CNIPT) – str. Ocinei – str. col. Popovici –  str. Sunătorii – str. Ardealului – str. Banatului – str. Moldovei – „la Trovanți” – str. Moldovei – str. Sunătorii – str. Poieniței – str. Libertății – str. Republicii – CNIPT (sau Gară, via str. Gării).

Marcaj: C1 albastru. Lungime: 8,7km. Urcări cumulate: 207m. Dificultate: mică

Track: https://www.strava.com/routes/4784312

Descriere:

Pentru cicliști cu condiție fizică bună, traseul este ușor, prezentând grad mediu de dificultate numai pe anumite porțiuni. Pentru cei care ajung cu trenul în Breaza traseul este marcat direct de la gară, dar bicicliștii din centrul localității pot alege varianta cu plecare de la Centrul de Informare Turistică (CNIPT).

De la Gară se urcă pe serpentine destul de strânse de drum asfaltat, urmând apoi ca pe strada Gării să puteți admira case de vacanță înconjurate de grădini colorate. Unele dintre case se regăsesc pe lista monumentelor istorice, cum ar fi Casa Teodorescu de la numărul 79. Altele au aparținut unor celebrități marcante ale României: casa actorului Ion Manolescu la numărul 5, sau cea în care s-a retras pentru o vreme Paul Goma la numărul 65C.

De la intersecția cu str. Republicii (principala stradă din Breaza) drumul continuă la dreapta pe asfalt, parcurgând centrul orașului. Putem admira aici câteva case vechi cu traforuri de lemn specifice zonei (reprezentativă pentru Breaza este prăvălia cu etaj Bondoc (la nr.72), putem găsi în câteva locuri cadouri și suveniruri, inclusiv cusături tradiționale, sau ne putem delecta la o terasă.

Din intersecția principală, unde se află și Centrul de Informare, virăm stânga pe strada Ocinei, apoi iar stânga pe str. col. Popovici, care ne va purta paralel cu strada principală, dar în sens invers și printr-o zonă rezidențială, mult mai liniștită. De la piațeta cu biserica în construcție se intră pe str. Sunătorii, apoi dreapta pe str. Ardealului – unde începe urcușul pe la poalele dealului Gurga, exact la jumătatea traseului – și stânga pe str. Banatului, ce oferă priveliști panoramice asupra Brezei.

După intrarea pe str. Moldovei și ieșirea dintre case începe o porțiune de urcuș pe traverse de beton și balast. Odată terminată urcarea, se deschide o priveliște panoramică asupra localității Breaza și a împrejurimilor – din zona platoului „la Trovanți”. Aici este loc de a vă relaxa în timp ce admirați peisajele; la vest se văd islazul Mălaiele, dealurile și văile din bazinul Proviței, la sud culmile deluroase ale cumpenei de ape Prahova-Provița, iar la est terasele așezărilor Breaza de Jos și Podu Vadului, profilate pe dealurile de dincolo de valea Prahovei.

Din acest punct, cel mai înalt de pe traseu (630m.alt.), vă întoarceți înapoi, de această dată experimentând coborârea plină de adrenalină, pe traverse de beton, până la capătul străzii Moldovei. Ne liniștim apoi pe loc plat, pe asfaltul perfect și curbele largi ale străzilor Sunătorii și Poieniței, care ne scot în strada principală, pe care vom face stânga.

După ce trecem podul ce separă cele două Breze (de Jos și de Sus), putem admira pe partea stângă – chiar înainte de a închide circuitul, reintrând pe strada Gării în sens invers – o valoroasă biserică monument istoric, cu aer rustic și umbrită de brazi înalți. Este biserica Sf. Nicolae, cel mai vechi edificiu al orașului. De aici putem reveni fie cum am spus la gară (în dreapta), fie la Centrul de Informare Turistică (tot înainte, prin zona centrală comercială).

 

 

Trasee C2 MalaieleDSCF2807

 

 

 

 

 

 

Traseu de bicicletă C2 – mediu; parcurge zone cu traverse din beton și are inclusă o porțiune off-road

Centrul de Informare Turistică (CNIPT) – str. Republicii – str. Libertății – str. Poieniței – str. Sunătorii – str. Moldovei – „la Trovanți” – cartier Ograda – islaz Mălaiele – str. Drum Lung (localitatea componentă Valea Târsei) – str. Ocinei/DJ 710  – punct „La Pripon” – str. Someș – str. Carpați – str. 1 Mai – str. Mărășești – str. Plaiului – punct „La Pietriş” – DJ 206 (Dealul Lazului) – str. Tălii (localitatea componentă Gura Beliei) – str. 30 Decembrie – str. Republicii – CNIPT.

Marcaj: C2 roșu. Lungime: 22km. Urcări cumulate: 488m.alt. Dificultate: medie

Track: https://www.strava.com/routes/5392131

Descriere:

Traseul este foarte variat, atât în ce privește ambianța și experiențele trăite pe parcurs, cât și din punct de vedere al tipului de drum și gradului de solicitare.

Este un circuit cu start și sosire la Centrul de Informare Turistică din parcul Primăriei (centrul orașului Breaza). Se desfășoară atât în intravilanul orașului, pe străzi în cea mai mare parte modernizate (inclusiv prin unele localități componente și cartiere mai izolate), cât și în natură, în extravilan: pe islazuri pastorale cu priveliști largi, prin păduri sau prin livezi. Ca poziție geografică, e un circuit subcarpatic, ce urmează pe o lungă porțiune axa centrală a orașului (vechiul traseu al șoselei DN1 de pe valea Prahovei), dar în cea mai mare parte merge prin zona de vest a Brezei, pe dealurile ce formează interfluviul Prahova – Provița (Lazului, Vrăbiești, Straja, Gurga) sau dincolo de acestea, pe valea pârâului Târsa (unul dintre cele două fire principale ale Proviței).

Din cei 22km, 12 sunt asfaltați și includ atât linii drepte pe teren relativ plat, cât și trei porțiuni de serpentine (două urcări și o coborîre) cu pante mai accentuate sau mai domoale. Pe ceilalți 10km există două urcări mai susținute pe drumuri cu traverse de beton, o coborîre pe teren accidentat (potecă de picior unde se merge și pe lângă bicicletă) și mai multe porțiuni pe drumuri de pământ, unde se formează noroi la ploaie – condiții în care avansarea devine foarte greoaie.

Din punctul de start, traseul parcurge – cale de peste 1km – centrul comercial al orașului pe strada principală (Republicii), în direcția Ploiești. Pe această porțiune sunt grupate și multe puncte de interes turistic (clădiri monument istoric cu arhitectură tradițională sau specifică târgurilor vechi, cum ar fi prăvălia Bondoc la nr.72, o biserică de patrimoniu din vremea fanarioților la nr.13, artizanate cu țesături locale și suveniruri, restaurante și terase, etc.). După ce șoseaua trece podul care separă Breaza de Sus de Breaza de Jos, se virează pe a doua stradă la dreapta (Poieniței), și apoi lăsând pe stânga un club de agrement sportiv, se urmează la intersecții indicatoarele și marcajele turistice, pe străduțe care șerpuiesc printre casele din Breaza de Jos, la poalele dealului Gurga.

La intersecția străzilor Sunătorii și Moldovei, un stâlp indicator ne îndrumă la deal, în urcuș continuu pe traversele de beton, pentru cca 700m. Trecuți de ultima casă, ne vom afla curând la indicatorul care ne arată accesul pietonal cel mai direct către celebra cruce a eroilor de pe dealul Gurga. Noi continuăm cu bicicletele la deal, pe drum pietruit, la capătul căruia se ajunge pe platoul numit ”La Trovanți”, un spectaculos punct de belvedere în toate direcțiile. Acesta se găsește în spatele unui delușor din care s-au desprins jur-împrejur formațiunile geologice care dau nume locului. Observăm de aici către apus marele islaz Mălaiele, pe care va ajunge mai târziu traseul.

La „Trovanți”, drumul descrie o curbă de 180° la dreapta, apoi mai urcă puțin și coboară brusc la stânga în cartierul Ograda, ce ține tot de Breaza. Traversând acest cătun rustic cu gospodării unde cresc animale, drumul de căruță iese la loc deschis, pe islazul Mălaiele, vast platou pastoral de unde privirea zboară larg spre nord către munți. Traseul nostru este jalonat de stâlpi metalici cu plăcuțe indicatoare și în cea mai mare parte urmează un drum bine întreținut, folosit mai mult de crescătorii de animale, la o altitudine de peste 600m. La marginea de vest a platoului, unde avem în față, la picioarele noastre, valea Proviței și dincolo de ea marele deal Sultanu, începe o coborîre mai abruptă pe direcția NV. Drumul de pământ șerpuiește, având la dreapta un gard de sârmă ghimpată, printre nucii bătrâni plantați acum mai bine de un secol de către familia Bibescu-Brâncoveanu, proprietara moșiei Breaza.

În scurt timp, traseul părăsește drumul și coboară prin iarbă la stânga, ghidat de marcaje și stâlpi, către lizieră. Pe această porțiune e necesară mare atenție, iar cicliștii mai puțin experimentați vor merge la pas pe lângă bicicletă, pe potecile care se apropie de păduricea din stânga. Traversând-o printre arbuști și copaci tineri, coborîm scurt pe un tăpșan înierbat. De aici, având pe dreapta stâlpii de curent electric şi făcând o binemeritată pauză la o fântână cu apă bună de băut, ieșim la drumul pietruit de pe valea Târsei. Am făcut până aici aproape 1/3 din traseu.

Continuăm spre nord, în amonte pe drum, de-a lungul pârâului Târsa. După ce trecem apa printr-un vad puțin adânc, va începe asfaltul, care ne conduce prin localitatea componentă Valea Târsei, până la DJ 710 Breaza – Pucioasa. Înainte de intrarea în această șosea, traseul folosește o scurtătură pietruită la dreapta pe un podeț metalic, dar cei care ocolesc pe asfalt vor trece și prin centrul localității, pe la Monumentul Eroilor din curtea școlii. Urmând drumul județean spre est, după 1km începe o urcare scurtă pe serpentine, care ne scoate în înșeuarea de „la Pripon”, la marginea localității Breaza de Sus.

Aici traseul părăsește asfaltul către stânga și urmează în urcuș o stradă pietruită cu vile noi de vacanță. Ne aflăm pe muchia numită de localnici „pe Strajă”, având în stânga valea Târsei și în dreapta terasa întinsă a Brezei. Continuăm, ghidați de marcaje, pe străduțe pietruite mai izolate dar foarte pitorești, urcând ușor în direcția nord, pe dealul Vrăbiești – cumpăna de ape dintre bazinele Prahovei și Proviței. Este un drum excelent pentru biciclete, puțin circulat de mașini și care ne oferă din loc în loc priveliști minunate, iar vara și toamna, roadele bogate ale pomilor întâlniți în cale. Se parcurg astfel cca 2,5km pe la marginea de vest a Brezei, la altitudini cuprinse între 574 și 639m, ajungându-se la strada Plaiului, pavată cu traverse, care trebuie urmată la stânga, tot în urcuș. Aceasta ne scoate la marginea orașului, pe un tăpșan dominat la stânga de o troiță de lemn acoperită – punct ce oferă o minunată belvedere către sud, cu întregul oraș.

Din acest loc începe urcarea pe drumul vechi al Tălii (DJ 206) – drum larg de pământ folosit de secole pentru accesul în comuna Talea și spre munți – care traversează dealul împădurit al Lazului. Lăsând pe dreapta accesul către un releu, ajungem după o urcare susținută în punctul „la Pietriș”, lângă muchia ce coboară lin spre stânga, care a fost plantată cu pini de către prinții Bibescu-Brâncoveanu. Azi locul e foarte pitoresc și a devenit un reper natural brezean.

Traseul nostru continuă înainte pe drumul din pădure, pe direcția NV, cale de peste 1km. Țevi și robinete mari, galbene, ne arată din loc în loc că sub acest drum se află îngropată magistrala de gaz metan București – Brașov. Pe la mijlocul pădurii ajungem pe nesimțite în punctul cel mai înalt al întregului circuit, la altitudinea de 765m – în preajma locului știut de bătrâni sub numele de Fântâna Hoților. Am parcurs deja până aici 2/3 din lungimea circuitului. După coborîre și ieșirea din pădurea Lazului, ni se deschide panorama largă din islazul numit în vechime Plaiul Brezei – loc unde se află mai multe ferme de animale. Aici, priveliștea zboară departe, fie către munții Bucegi și Gârbova (la N), fie către bazinul superior al Proviței și, în plan secund, dealurile Măgura Mare și Mălău – cel mai înalt din Subcarpații Ialomiței (la V).

Intrăm din nou pe asfalt și urmează o coborîre mai lungă și accentuată (1,5km), pe serpentinele străzii Tălii, printre casele localității Gura Beliei, ce aparține tot de Breaza. Coborîrea se oprește când ajungem din nou în șoseaua principală a orașului, pe care o vom urma la dreapta. După alți 1,5km pe drum plat, pe parcursul cărora şoseaua trece pe lângă furnalele vechilor cuptoare de var ale prinţului Bibescu, vom ieși din Gura Beliei, urcând serpentinele mai largi care ne scot la capătul nordic al Brezei de Sus, în cartierul numit sugestiv Capu Câmpului. După efortul depus la urcare, ne putem potoli setea la „Şipot” – izvor amenajat cu apă bună, pe partea dreaptă a șoselei, lângă o stație de călători.

Au mai rămas doar 3km în linie dreaptă, pe str. Republicii, perfecți pentru relaxarea mușchilor la finalul traseului. Pe parcursul lor, trecem pe lângă nucleul cartierului Capu Câmpului, cu câteva case vechi elegante, o biserică impozantă și un monument, apoi prin intersecția mai populată cu str.Griviței, în sfârșit pe lângă vila de patrimoniu de la nr.133, reprezentativă pentru Breaza interbelică. De la benzinărie și Liceul Militar, ultima linie dreaptă ne conduce la Primărie și Centrul Cultural, prin fața conacului și parcului Bibescu-Brâncoveanu, închizând acest circuit de 22km în intersecția de la Centrul de Informare Turistică.

 

 

vila_Nanuitinerariu cultural1

 

Traseu de bicicletă C3 – ușor; recomandat familiilor cu copii. Se pot admira construcții cu arhitectură de valoare, case ale unor personalități si peisaje pitoreşti.

Gară – str. Gării – str. Miron Căproiu – str. plt. Rădulescu – str. Ștefan cel Mare – str. Republicii – str. Griviței – str. Fragilor – str. 1 Mai – str. Bucegi – str. Câmpului – str. Armoniei – str. Republicii – Centrul de Informare

Marcaj: C3 albastru. Lungime: 8,1 km. Urcări cumulate: 126m. Dificultate: mică

Track: https://www.strava.com/routes/5463400

Obiective de pe parcursul traseului C3:

  • Str. Gării 79:   Casa Teodorescu (1890), monument istoric
  • Intersectia Garii / M.Caproiu:   troita lui Ion Teodorescu (1914)
  • Str. Caproiu 16:   arhitectura de valoare
  • Str. Caproiu 54:   arhitectura de valoare (anexa vilei Zoldy)
  • Str. Caproiu 41:   arhitectura de valoare
  • Str. Caproiu 56:   arhitectura de valoare (Vila Zoldy, actual spital de boli pulmonare)
  • Str. Caproiu colt cu Eternitatii:   in cimitir, monumentul funerar al eroului Aurel Popovici (statuia de piatra, sculptor Gh. Tudor)
  • Str. Caproiu 89:   arhitectura de valoare
  • Str. Caproiu colt cu Nucilor:   arhitectura de valoare (Nucilor 13)
  • Bd. Republicii 224:   arhitectura de valoare
  • Bd. Republicii 212:   arhitectura de valoare
  • Bd. Republicii 210:   Vila Nanu (sec.XX), monument istoric
  • Str. Bucegi colt cu 1Mai:   arhitectura de valoare
  • Str. Bucegi 2:   arhitectura de valoare
  • Str. Bucegi colt cu Republicii (nr.133):   Vila Doiculescu (sec.XX), monument istoric
  • Bd. Republicii 83:   arhitectura de valoare
  • Bd. Republicii 96:   arhitectura de valoare + magazin Deco Unicat (cadouri)
  • Bd. Republicii 71:   arhitectura de valoare
  • Bd. Republicii 94A:   Şcoala Primară Centrală (1911)
  • Bd. Republicii 69:   Muzeul de istorie locală și etnografie „Matei Stăncioiu” (în liceu)
  • Bd. Republicii 92:   arhitectura de valoare
  • Bd. Republicii 67A:   Conacul Bibescu-Brâncoveanu
  • Bd. Republicii 82:   Centrul Cultural Ion Manolescu
  • Bd. Republicii colt cu Ocinei:   Poarta Brâncoveanu (emblemă a oraşului) + Parcul Brâncoveanu